11 Latihan Otot Tangan Untuk Anak Anda Agar Pandai Pegang Pensel Dan Menulis


Setiap anak-anak itu mempunyai perkembangan yang berbeza-beza.  Oleh sebab itulah setiap kanak-kanak ini unik, mereka mempunyai keistimewaan masing-masing.  Ada yang boleh berjalan diusia kurang setahun, mampu bertutur walaupun sepatah dua dan menulis.

Ibu bapa perlu sentiasa mendorong anak-anak dalam setiap fasa tumbesaran mereka.  Jika masih tidak pandai berjalan, latih mereka setiap hari untuk bertapak sambil dipapah atau jika tidak pandai menulis, bantu mereka dengan beberapa pergerakan yang boleh menguatkan otot dan bahu sebagai sebahagian aktiviti untuk meningkatkan kemahiran menulis anak-anak.

Ini adalah seperti apa yang dikongsi oleh Ashikin Hashin, seorang pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak yang mengusahakan satu teknik baru membantu merangsang saraf-sarang tangan mereka untuk lebih peka dan menguatkan sambungan sendi bagi mengurangkan tekanan saraf pada bahagian berkenaan.  Mari baca perkongsian beliau dan diharap ianya bermanfaat.

Nak ajar anak pandai menulis?

Bukan dengan bagi kertas & pensel ya mak ayah.

Bukan bagi worksheet banyak-banyak.

Habis tu???? Nak buat macam mana ya?

Siapa nak tahu, sila angkat tangan.

Gambar-gambar di bawah adalah aktiviti untuk menguatkan tangan dan bahu anak-anak.

Masa anak baby dulu, ada skipped merangkak tak? Mungkin sesetengah anak tiada masalah bila skip merangkak but some do have problems. Seperti tidak mempunyai otot tangan dan bahu yang kuat. Jadi anak tak nak menulis, penat menulis.

1. Crumpling Papers


2. Punching

3. Cutting

4. Stamping

5. Tearing

6. Peeling



7. Play Beads and Strings

8. Play Manipulatives

9. Stacking Legos

10. Crawling

11. Finger Painting



Ini hanya sebahagian aktiviti. Banyak lagi aktiviti kuatkan tangan dan bahu yang boleh meningkatkan skil menulis anak. Google banyak lagi aktiviti lain.

Lepas tu rajin-rajin bagi anak berlari, melompat, memanjat, main bola - supaya otot-ototnya semua bekerja.

Hadkan penggunaan gajet.

Siakapkeli.my

Post a Comment

0 Comments

loading...