Tanya Perlukah Perniagaan Ini Diteruskan

Tanya: Perlukah Perniagaan Ini Diteruskan?

Assalamualaikum semua.

Tolong lah,aku buntu. Minta pandangan readers.

Aku seorang penjawat awam. Bergaji 7k. Anak 4 orang.loan rumah Dan yuran Taska anak2, aku yang bayar..suami aku bekerja sendiri.pendapatan 2k,bolehlah nak bayar kereta,makan,minum,petrol,Susu and pampers.

Pada tahun 2012,suami dapat offer kerja swasta. 6k sebulan. Tapi jauh Dr rumah. Memikirkan kami perlu memperbaiki ekonomi rumahtanhga,suami terima offer tu. Suami di KL,aku Dan 4 anak di Perlis.

Setiap minggu suami balik Perlis. Sememangnya bukan mudah untuk membesarkan 4 orang anak seorang diri. Pada hujung 2012,aku dapat offer untuk buka franchise di Perlis.

Sebelah berbicang,aku Dan suami bersetuju untuk membuka perniagaan franchise tu. Suami letak jawatan Dan tinggal di perlis.

Maka di sinilah segalanya bermula.

Oppss lupa. Sedikit info.Mil aku tinggal di Perlis. Mil aku ada 10 anak,5 lelaki 5 perempuan. Yang lelaki semua tinggal di Perlis Dan yang perempuan semua tinggal Kat KL. Menantu perempuan semua tak kerja,. So typical mil,semua harta anak lelaki dia,dia yang punya.

So dengan aku Ni dia mcm tak berapa sikit. Mungkin sebab aku kerja kot.

Kitorang mula berniaga tahun 2013.modal semua aku yang keluarkan. So laki aku supervise. Unfortunately, perniagaan kurang memberangsangkan. Mula2 aku positive, tapi lama2 aku mcm dah malas dah.

Utk pengetahuan readers,sepanjang 2 tahun meniaga,tak pernah ada profit. Aku pun heran.

Sebulan sales Dalam 20k,tp bayar Sewa,gaji,utility,franchise fee,duit pun abis.

In fact,laki aku pun tak amik gaji,dia just guna duit untuk pampers,Susu,petrol n bayar kereta.

Tapi untuk pengetahuan readers,mil aku Ni sangat Mata duitan. Dan kalau anak bagi duit banyak,doa dia panjang untuk anak tu. Laki aku Ni tak bagi dia duit since dah bukak perniagaan Ni. Aku tak menghalang,cuma dia pernah cakap,Mak wajib ditaati,tpi dari segi turutan nafkah,keluarga dulu baru ibu. Sebab dia kata Kat aku pun dia tak boleh nak bagi duit.

Actually banyak kali jugak argue pasal benda Ni. Dia mcm tak redha dengan apa yang laki aku buat. A few times laki aku explain,tapi entahlah. Seolahnya mcm laki aku Ni buat apa pun tak jadi.

Aku sedih sebenarnya. Mil aku memang pandang serong aje dgn aku. Every time balik KL jumpa Mak ayah aku pun dia bising,pada dia membazir. Dia tak tau,setiap kali aku balik Mak aku bagi rm500.

Aku Ni asal keluarga senang jugak. Tapi dah kawen Ni,aku taknak mak aku tahu yang hidup aku Ni kekurangan mcm Ni. Seboleh2 nya aku tutup aib suami.

Last week mil cakap lagi depan sil, Mail tu bisnes income belas ribu semua abiskan dekat Bini. Dekat Aku sikit pun takde. Mcm mana aku nak doa kalau tak bagi aku duit. Memang aku tak doalah

Aku tak tahu lah. Takde profit pun business tu. Memang takde. Pusing2 situ aje. Tiap2 bulan aku kena Topup dengan duit gaji aku. Sampai bila nak kena topup?

Aku rasa mcm dah give up. Aku malas dah. Macammana ye?

Aku yang kebuntuan

Sumber & Kredit: iiumc

–> Klik jika rasa post ini patut dibuang



Post a Comment

0 Comments

loading...